Simone ontdekt de wereld

Roei met de riemen die je hebt..

Lieve trouwe lezers,

Toen ik 's ochtends wakker werd was het eerste wat ik deed kijken of het droog was! En dat was het, oke een kleine mieser maar dat zou de pret niet drukken! Snel aangekleed dus en richting de tuk-tuk chauffeur die we gister al hadden aangesproken, hij was dol enthousiast toen we ook daad werkelijk op kwamen dagen, want ja dat is voor hun natuurlijk altijd maar de vraag! We hebben als eerst Ankor Wat bezocht, en je vraagt je dan echt af hoe ze dat zonder machines hebben kunnen maken, hoe veel arbeid daar inzit en hoeveel mensen er aan hebben gewerkt! Het gebouw opzich is al prachtig en dan nog alle boedha figuren die er in zijn gemaakt, je zou het met eigen ogen moeten zien!
Daarna volgde nog vele tempels, waaronder bayon (bekend om de boedha hoofden) en Ta prohm (staat bekend als de tempel waar de natuur bezit van heeft genomen)
Alle tempels waren net weer even anders en de één was nog indrukwekkender dan de ander!!! Ik heb niet alle tempels gezien, ik hadmaar een 1-daagse pasgenomen dit omdat vele tempels moeilijk te bezoeken waren door de zware regenval de afgelopen dagen! Soms stond jewerkelijk tot je knieën in het water!

Eenmaal terug in het centrum van de stad ging ik nog even door de stad wandelen, dit werd alleen zodra ik 2 straten verder was erg moeilijk gemaakt, waarschijnlijk was de rivier echt uit zijn oevers getreden en waren erdijken doorgebroken! Alle straten stonden blank. In Nederland is dat een werkelijke ramp, hier maken de mensen van de nood een deugt! Kinderen spetteren en spelen in het water, de mannen proberen vis te vangen en de vrouwen observeren alles rustig! Het verkeer rijd gewoon door het hoge water heen, en ook al staat de winkel blank je kunt nog steeds boodschappen doen! Dit allemaal te zien maakt me een gelukkiger mens, waarom altijd maar klagen als er iets gebeurd, waarom niet gewoon roeien met de riemen die je hebt, dat is wat ik de afgelopen dagen wel heb geleerd en hoop ook te kunnen vast houden als ik terug in Nederland ben!
De volgende ochtend vertrok Rob al vroeg richting Bangkok, en ik vond dat wel fijn, even een kamer voor mezelf en even me eigending doen zonder rekening te houden met. Ik had het gezellig met hem gehad, maar hadook zo mijn irritaties. Nadat ik uitgeslapen was heb ik me tas is even uitgemest, en netjes opgeruimd. Nog wat gelezen en toen vertrok ook mijn bus richting Phnom-penh. In de bus heb ik veel gelezen maar eigenlijk is dat zonde, de natuur, huisjes en mensen die je voorbij raast zijn de moeite waard om te bekijken! Dus af en toe leg ik mijn boek even neer en geniet van het geweldige uitzicht!
Eenmaal aangekomen in de drukke (hoofd)stad wordt ik belaagd onder tuk-tuk drivers en proppers voor guesthouses, maar ik had besloten eerst eens op mijn gemakje te gaan kijken! Dit dus ook gedaan maar ik kon niet echt een uitnodigende slaapplaats vinden, dus toch maar op een tuk-tuk chauffeur afgestapt en gevraagd of hij me naar een guesthouse uit de Lonely planet kon brengen, hij zei dat hij het wel kon vinden dus ik stapte in. Na zeker een half uur rond getuft te hebben zette hij zijn tuk-tuk toch maar aan de kant om nog eens een kijkje te nemen op de kaart, toen wist hij zeker waar het was, na nog een kwartier tuffe en andere tuk-tuks vragen vond hij het! Ik het guesthouse in, zag het er dus helemaal niet zo goed uit en het zat nog vol ook! Daar liep ik dan maar weer de straat op met mijn ziel eigenlijk wel een beetje onder de arm, verdwaald in de grootte stad. Maar na nog geen 3 minuten rond wandelen kwam een nieuw-zeelandse die hier leefde me al te hulp, vanuit haar auto vroeg ze of ik hulp nodig had en dat aanbod nam ik maar wat graag aan. Even met haar gepraat en ze kende goede verhalen over een guesthouse dus heeft ze me daar heen gestuurd met een tuk-tuk! En toen ik daar aankwam zag het er inderdaad leuk en gezellig uit. Zo merk je wel weer dat er hier altijd wel iemand is die je helpt!
Vannochtend ben ik naar hettuol sleng genocide museum gegaan, deze voormalige school werd in de tijd van Pol Pot omgebouwd tot 1 van de grootste gevangenissen waar de khmer rouge degevangenen martelde en vermoordde. Het was erg indrukwekkend om te zien, de vele foto's laten je voelen hoe verschrikkelijk het is geweest en de schedels maken dat je je behoorlijk triest gaat voelen. Om het het verhaal compleet te maken ben ik daarna naar de killingfields gegaan waar alle doden toen der tijd zijn begraven in massagraven, ook hier wordt je weer geconfronteerd met duizenden schedels die hier zijn opgeslagen.

Morgen ga ik de stad maar eens te voet verkennen en daarna wil ik door reizen naar sihanoukville om van het strand te gaan genieten.

Fijn weekend allemaal!!!

Simone

P.s. Zal proberen volgende keer weer eens wat foto's te uploaden.

Reacties

Reacties

Mieke Mes

Lieve Simone, heb net weer met veel plezier je reisavontuur gelezen. Ik denk dat je maar een uitgever moet zoeken als je weer terug bent....bestseller in aantocht!! Heel veel plezier nog en een kus van ons, André, Mieke, Danielle, Lotje, Julian en Dirk xx

Jeannette

Hoi Lieve Simone,

Wat kan jij leuk schrijven, het is net of je het echt zo verteld het is af en toe lachen.
Je hebt zeker al heel veel meegemaakt en gezien wat een leuke belevenissen.
Je doet het goed je maakt leuke contacten, geweldig

Lieve groetjes en we horen snel weer van je

Kus van ons

Shaniska

Leuk dat je het naar je zin hebt daar!

carla

Lieve Simone,
Het wordt afgezaagd, maar wat schrijf je leuk je ziet het allemaal gewoon voor je wat jij meemaakt.
Gelukkig zijn de mensen daar behulpzaam en loop je niet zo lang met je ziel onder je arm. Je zal wel bekaf zijn van alles wat je al gedaan hebt dus geniet lekker van je strandvakantie ik hoop voor je dat het weer ook meezit.
Veel liefs van Bert en Carla

rory

sim het klinkt weer super!

je heb het best naar je zin zo daar geloof ik!

neem je wel een mooie boedha voor me mee:P!!

groetjes rory

Yvette

Je verhalen blijven leuk om te lezen! Ik ben onder de indruk! Have fun meis :)

Liefs uit een standaard regenachtig Nederland (je mist hier niets:P)

XXX

Messen

Ha die Simone,

Het is zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, en ook dat je je realiseert dat mensen gelukkig kunnen zijn met de kleine dingen van het leven en dat ze zich neerleggen bij ongemakken die ze overkomen en ook daar weer bij beste van maken. Ik kan me voorstellen dat je tijdens je reis heel veel leert, inderdaad probeer die instelling vast te houden.
We kijken weer uit naar je volgende verslag en foto's.
Groetjes
De Messen

Ted Langeveld

Ha Simone,

Zo te lezen beleef je hele mooie, indrukwekkende en intense momenten mee daar in Azie. Ik geloof zeker dat deze reis je waardevoller zal blijken te zijn dan je ooit hebt in hebt kunnen schatten. En ondertussen terwijl jij tot je knieen in het water staat en historische plekken bezoekt staan wij met twee benen op de skibaan en proberen de (toch wel verwende) mensen hier wat bij te brengen. In het licht van jou bevindingen is dit wel erg triviaal maar toch leuk we zijn benieuwd naar je live versie wanneer je weer hier bent.

groeten

Ted

Agnes

Hallo simonne,
wij vertrekken volgende week voor de 5de maal naar Cambodja fantastisch dat je zo +/- alleen door het land reist. Een kleine tip, indien Sihanoukville je niet echt bevalt, reis dan een beetje verder naar Kep. Dit veel authentieker en rustiger. Goed logement in Botanica guesthouse bij Vlaamse man en zijn Cambodjaanse vrouw.
Nog veel plezier

Oma Mes

Lieve Simone wat maak jij toch veel mee ik lees je verhalen graag en wacht weer op de volgende het lijkt er op dat er een hele andere simone terug komt als dat er weg ging ik wens je weer heel veel plezier en aan het strant mooi weer water heb je even genoeg gehad.

groetjes en kus van mij.

Evelien

Simoon, lig je al lekker op het strand te genieten met een cocktail in je hand? Geniet ervan XXX

marcel en betty

Ha die Simone,

Je verhaal weer met veel plezier gelezen, en je maakt weer veel mee, dat zeggen we natuurlijk elke keer weer als je een berichtje maakt dus dat klinkt ook een beetje afgezaagd, maar de bedoeling is goed.

Veel uitrust plezier aan het strand geniet er van want je bent er nog lang niet met je ontdekkingsreis.Heel veel groetjes van ons en natuurlijk ook van Bas,Elvira,Tim en Denise.

René van Krieken

Hallo Simone,

Gisteren van je trotse vader gehoord over jouw reis. Vandaag mailde hij jouw verhalen-site.
Ik heb een aantal van je verhalen gelezen, ze zijn top!
Ik ga je volgen.
Zorg je er wel voor dat je weer op tijd in't land bent voor de skireis?

Groet,
René

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!